Donaziun annuala 1998 / Jahresgabe 1998

Facsimiledad in document or dal relasch conservà a l'ASL

semadeni.jpg

Notizia editoriala
In occasiun da la festa da giubileum dal 1952 per ils 300 onns independenza da l'Engiadina Bassa prepara Jon Semadeni il cortegi commemorativ Guerra e pasch sco introducziun al gieu festiv La chanzun da la libertà da Men Rauch rapreschentà da La Culissa. La planisaziun detagliada da la festa cumpiglia er las dumondas da finanziaziun a la Pro Helvetia ed al Chantun Grischun, la skizza da Semadeni annexa in facsimile dueva concretisar il proget per quest scopo.

En sia lavur da teater s'ha Semadeni interessà er per ils gronds temas dal Grischun istoric ch'el ha elavurà tranter oter en il drama Il pövel cumanda. Er l'actualisaziun d'in da ses temas principals, numnadamain la tensiun tranter las valurs tradiziunalas ed il progress, vegn savens inscenada sin in fund istoric, er cur che l'autur tschertga furmas innovativas (vis il rom da la pitschna litteratura rumantscha) per realisar quista polaritad.

Jon Semadeni è naschì a Vnà dal 1910. Suenter ils studis è el stà magister secundar en diversas scolas dil Grischun. Da sia ovra dramatica vulain numnar La famiglia Rubar (1941), La s-chürdüm dal sulai (1953) ed Il chapè (1973), da l'ovra in prosa La jürada (1967) ed Il giat cotschen (1980). L'autur è mort a Samedan dal 1981.

semadeni2.jpg

Jon Semadeni war Dramatiker aus Berufung, bewusster Vertreter einer sprachlichen Minderheit, indem er sich ganz der Verteidigung des Menschlichen in dieser kleinen Gemeinschaft verschrieb. Er wird al der Erneuerer des romanischen Theaters angesehen.

Die als Faksimile beigelegte Skizze war ein Teil der Dokumentation für das Gesuch um Finanzhilfe an Pro Helvetia und Kanton Graubünden, um den Umzug und das anschliessende Festspiel zur Gedenkfeier der 300jährigen Unabhängigkeit des Unterengadins im 1952 zu ermöglichen, weshalb sie in deutscher Sprache abgefasst wurde.

Semadeni war nicht nur Autor, sondern auch Regisseur und Schauspieler. Mit Freunden gründete er in Scuol 1946 die erste ladinische Wanderbühne, La Culissa, die auch seine Stücke aufführte. Mit Men Rauch und Cla Biert schuf er das erste romanische Cabaret La panaglia, fortgesetzt durch La travaglia dal docter Panaglia.

Semadeni behandelte historische und bäuerliche Themen, er verarbeitete Mythen und Aberglauben und war dennoch auch an Psychologie und politischer Aktualität, etwa dem Ausbau der Wasserkraftwerke im Unterengadin, interessiert.

Seine zwei späten Prosastücke zeigen eindrücklich eine intensive Auseinandersetzung mit dem Text auf der Suche nach einer erneuernden Formgebung.